Τα παιδιά με Διάσπαση προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εστίαση, στην οργάνωση και στη διαχείριση των συναισθημάτων τους, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την κοινωνική τους ζωή, τη σχολική τους απόδοση και, φυσικά, την επικοινωνία τους. Η λογοθεραπεία είναι μια σημαντική προσέγγιση για την υποστήριξη των παιδιών με ΔΕΠΥ, καθώς επικεντρώνεται στη βελτίωση των γλωσσικών, επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων τους, που συνήθως επηρεάζονται από την κατάσταση αυτή.
Οι τεχνικές λογοθεραπείας για τα παιδιά με ΔΕΠΥ πρέπει να είναι εξατομικευμένες, βασισμένες στις ανάγκες και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού. Οι λογοθεραπευτές χρησιμοποιούν μια ποικιλία μεθόδων για να ενισχύσουν την προσοχή, τη μνήμη, την οργάνωση και τη γλωσσική έκφραση του παιδιού, ενώ παράλληλα προσαρμόζουν τις δραστηριότητες για να μειώσουν τις υπερβολικές κινητικές αντιδράσεις και τις αποσπάσεις προσοχής. Συχνά χρησιμοποιούν εικονίδια, εικόνες, ήχους ή χρώματα για να εστιάσουν την προσοχή του παιδιού σε συγκεκριμένες δραστηριότητες ή συζητήσεις. Επιπλέον, τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να κουράζονται γρήγορα, γι’ αυτό και οι θεραπευτές ενσωματώνουν σύντομα, διαδραστικά διαλείμματα στις συνεδρίες για να διατηρήσουν το ενδιαφέρον και την προσοχή τους. Τέλος, καθοδηγούν τα παιδιά να δημιουργήσουν σταθερές ρουτίνες για την οργάνωση των σκέψεών τους ή των καθημερινών τους δραστηριοτήτων.
Οι λογοθεραπευτές εργάζονται με τα παιδιά για να βελτιώσουν τις γλωσσικές δεξιότητές τους μέσω ασκήσεων που εστιάζουν στην ανάπτυξη της λογικής σκέψης και της δομής του λόγου. Έτσι, ενθαρρύνουν το παιδί να σκέφτεται και να εκφωνεί τα βήματα που ακολουθεί σε μια διαδικασία ή άσκηση. Αυτό βοηθά στην καλύτερη οργάνωση της σκέψης του. Επιπλέον, μέσω παιχνιδιών και ασκήσεων που απαιτούν κατηγοριοποίηση αντικειμένων, λέξεων ή ιδεών, τα παιδιά μαθαίνουν να οργανώνουν τη σκέψη τους και να κατανοούν πιο εύκολα τις σχέσεις μεταξύ διαφορετικών εννοιών. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά ωφελούνται από οπτικά εργαλεία, όπως χάρτες σκέψης ή γράμματα/εικόνες, που τους βοηθούν να κατανοούν και να οργανώνουν τις σκέψεις τους με πιο σαφή τρόπο.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις εκτελεστικές λειτουργίες, που περιλαμβάνουν την ικανότητα προγραμματισμού, μνήμης και ανάκλησης πληροφοριών. Ο λογοθεραπευτής μπορεί να χρησιμοποιεί παιχνίδια που βοηθούν στη διαχείριση της μνήμης, όπως παιχνίδια μνήμης ή δραστηριότητες που απαιτούν από το παιδί να θυμηθεί και να επαναλάβει μια σειρά από πληροφορίες. Μέσω παιχνιδιών ρόλων και μέσω επιτραπέζιων παιχνιδιών, οι λογοθεραπευτές ενθαρρύνουν τα παιδιά να εξασκηθούν σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως το να παίρνουν και να δίνουν τη σειρά τους, να κάνουν ερωτήσεις ή να κατανοούν την έκφραση των συναισθημάτων των άλλων.
Η θετική ενίσχυση είναι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο στη λογοθεραπεία για τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Η αναγνώριση των επιτευγμάτων, ακόμα και των μικρών προόδων, ενισχύει την αυτοεκτίμηση του παιδιού και προάγει την επιθυμία του για μάθηση.
Συμπερασματικά, η λογοθεραπεία για παιδιά με ΔΕΠΥ έχει ως στόχο να ενισχύσει τις γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού, παράλληλα με την ανάπτυξη στρατηγικών για την αντιμετώπιση των χαρακτηριστικών της διαταραχής. Μέσα από εξατομικευμένες τεχνικές και μεθόδους, οι λογοθεραπευτές βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους στην προσοχή, την οργάνωση, την κοινωνική επικοινωνία και τις εκτελεστικές λειτουργίες, παρέχοντας τους τα εργαλεία για να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της καθημερινότητας.